الأربعاء، 29 يونيو 2011

الطريق الى جملات الحلقة الاخيرة

وما ان انكشفت العباءة حتى بان قفا عادل وحرف (ج) منقوش عليه بحرفية فما ان نظر اليه الشاب حتى انفجر من الضحك واخذ يركض باتجاه القهوة المجاورة الممتلاة باهل البلد ، فعرف عادل ما كان ينوي الشاب فعله، فهرول الى بيته واغلق غرفته عليه...

وما كانت الا دقائق حتى دخل والده عليه وفضفض عادل عما بقلبه، وشاهد والده العالمة وما ان شاهدها قال :"جملات .. تاني.."
وسال عادل بشغف :"هو فين اولاني يا كبير؟"
رد والده :"انا ححكيلك حكايتي يابني"
واستطرد :"انا اللي تعرفه عني اني طول عمري متربي هنه فالبلد دي.. بس فيوم مالايام كانت جمعت ايراد محصول القطن ونزلت افرفش انا وجماعة فلاحين صحابي، وعرفت جملات يابني وياريتني ما عرفتها..."
"جملات خدتني فسكة اللي يروح ميرجعش فظرف اسبوع، ولما رجعت البلد رميت يمين على امك ورجعتلها عاوز الكيف ..."
عادل:"انت طلقت امي؟"
والده:"ورديتها كمان وانت لسه فاللفة"
واكمل:"رجعتلها وانا عاوز جوان حشيش.. جوان واحد مرضيتش تديهوني.. قمت حاولت اسرقه.. واهي كانت اول واخر محاولة.. عرفت باني كنت بسرقها وكتفتني وجم رجالتها يضربوني مسكتهم وقالتلهم دا بتاعي... وعملت على قفايا حرف (ج)..."
وانحنى الوالد ليجعل ابنه يرى ما لم يكن يتخيله.. كل هذا العمر ولا يدري ان والده قفاه متعلم عليه.. ولكن استدرك عادل قائلا :
- بس يابا اياميكو مكنش فيه فلم قناع زورو تتفرج عليه وتقلده
الوالد :"زورو مين يابني.. دا الفيلم دا بيحكي قصة طفولتها.. دي هي اللي علمت زورو والانكردبلز وفانتاستك فور..."
فهم عادل بالوقوف وخرج مسرعا من الباب وسط نداءات والده له :"عادل .. عادل .... و300 اسبرطي كمان وتروي و...و..."

عاد عادل الى القاهرة، وذهب الى جملات وقال لها:"دا انت تلعطي معلمة على العيلة كلها بقى"
فردت :"انا معلمة على نص بلدك.. اكيد يا امك يا ابوك يعرفني"
فاستل عادل خنجرا من جيبه واجهز على جملات... وبعد القبض عليه اعترف وقال القصة تفصيلا.. فاخذ حكما مع ايقاف التنفيذ.. عاد عادل الى كليته وانهى دراسته الطبية وتخصص في طب التجميل وازال حرف الجيم من على قفاه وقفا والده...
وقفا نصف اهل قريته

تمت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق